torsdag 19 februari 2009

Projektuppdateringar

Vi har haft datafritt på kvällarna hemma ett tag så därför kommer nu en klumpuppdatering. (för det var väl ingen som trodde jag legat på latsidan? ;-)


Broderi


Påfågelprojektet har börjat ta form. Jag syr med moulinégarn och tanken är att broderiet ska pryda ett detaljerat och arbetat träskrin. Jag tar alltså med mig detta in i nästa skolprojekt. I projektet har mina gruppkamrater gjort superduper fina saker, och ni måste kolla in Annas broderade underkläder!





Och så här blev Super Mario Ipod-fodralet:



Utöver dessa har jag gjort en hel del diagram som jag inte ska ödsla space med här, men det har blivit mer Super Mario, mangamotiv och ett par cherry-körsbär :-)


Stickning

Give a Hoot ligger i blocken och action-bilder kommer längre fram..



Och Beates sockar rör sig långsamt framåt... Det är ett beställningsjobb (eller, en önskad 30-års-present med orden; du behöver inte hinna klart till födelsedan) och inget lustjobb. Som ni säkert vet går lustjobben på eget drivmedel ;-) Jag älskar iofs att sticka flätor. Alltså, sockorna är roliga, men lusten räckte inte utan nu måste disciplinen till ;-)





Spinning


Som ni hörde har min bästaste slända slagit sig. Som om det inte var nog med spinningbekymmer hade jag big-time-trouble med tvinningen igår. Hade sett någon som tagit av sitt spunna garn direkt från sländad och tänkt att jaha, då kan man tvinna rakt från den, jättebra. Hade också hört någon annan säga 'jag kör två nystan under uppånervända krukor'. La ihop dessa två och fick katastrof!


Får jag berätta att garn man tagit direkt av sländan och stoppar i två krukor (varav den ena under processen görs sönder av tvååringen) INTE fungerar??? Det trasslade och jag svor och nu blir det Andean Plying i fortsättningen, det kan jag LOVA! :-D



Tänkte påbörja en sjal som kan stickas till garnet är slut. Kan vara kul att sticka in sin spinning-progression tänkte jag, som en slags dokumentation... Om någon orkat läsa så här långt kanske ni har nån på förslag? Jag tänkte på Annas axelvärmare men den stickas från sida till sida va? Då måste det beräknas... Kanske Candle Flame Shawl?

6 kommentarer:

Anna sa...

Oj, vilket inlägg. Vet inte riktigt vad jag ska kommentera! Broderiet ser ju helt fantastiskt ut och supermario var också helt grymt!
Fasen så hopplöst med tvinningen! Men garnet ser vackert ut och jag blev just påmind om en sak jag glömt...mönster till dig...

Honungsboden sa...

Ja, det var en oredentlig dokumentation över dina senaste alster. Proffsigt som vanligt! Vi ses!

Carolina sa...

Fina grejer
Candle flame är en favorit här, men för mig tar den sån tid att sticka.

Mot nya tider sa...

Oj vad du har legat i!! Påfågelbroderiet ser ut att växa till något underbart, förlagan är super läcker!! Och tack såå mycket för den fina reklamen och kommentaren!

Mot nya tider sa...

missade att säga det du glömmer väl inte onsdag, jag lovar att baka på min nya bakmaskin, kanske ett ur lailas kakbok som jag skrev om för evigheter sedan, nu är tiden inne :)

ANNEPÅLANDET sa...

Takk for kommentar på bloggen min!

Du er så utrolig flink og produktiv - jeg blir imponert!!! Det er spesielt morsomt å lese om broderiprosjektet ditt - påfuglbroderiet blir så fint!

Her i Norge har vi ikke samme tradisjon med broderi som i Sverige, og nå for tiden er det veldig få som broderer. Det er ingen undervisning i det, så vidt jeg vet. Så en flott utstilling med moderne broderi i Botaniske trädgården i Göteborg for noen år siden - noe slikt hadde jeg aldri sett før.

Men du - hva betyr egentlig ALSTER??? (Det er stort sett lett for en nordmann å forstå svensk, men noen ord har vi rett og slett ikke på norsk...)