måndag 19 januari 2009

The ideas dictate everything - be true to them or your dead!

Första projektet i korthet; välj konstnär eller arkitekt. Tolka honom/henne i skapande av förvaring.

Jag väljer oundvikligen David Lynch. Det var längesen jag vältrade mig i hans filmkonst nu, men när jag får återblicka på Youtube (som tex det här potpurriet ngn satt ihop) så står det klart hur mycket jag saknat honom. Jag väljer honom främst för hans skapande utanför ramarna men också för hans ideer om ideer, en av vilka han utvecklar i den här videon



Utöver det har han en fantastisk känsla för de mörka sidorna hos människan. "I love seeing people come out of darkness" svarar han när någon frågar varför. Men han har också en underbar bizarr humor som tilltalar mig.

Jag såg Lost Highway FYRA gånger på bio. FYRA! :-)

Här en favoritscen (dock inget för de pryda och egentligen helt fel att se i det här fjantiga formatet. Ha ha, det påminner mig om David Lynch on Iphone, kolla den det tar bara två sekunder typ)




-----------

TACK för all omtanke från tidigare inlägg, vi är alla friska nu men det var en riktig pärs!

2 kommentarer:

Mot nya tider sa...

Shit vilken ljussättning det var i den scenen, en vacker bit!! Och musiken var skön, undra vem som sjöng, vet du det? Det ska ialla fall bli riktigt spännande vad du skapar i tilkning/förvaring utav detta!!!!!

Janette Millbom sa...

ja, ljussättningen är enkel men oerhört vacker. Låten (som jag kan utantill ;-) finns inte på soundtracket. Lynch hade tjatat länge om att få ha den med och till slut gav de sig, men den fick bara vara med i filmen, inte soundtracket. De heter This Mortal Coil och låter heter Song to the Siren.