lördag 9 augusti 2008

Disktrasor

Under första delen av resan blev ett par trasor
tillverkade, två i garn jag köpt på plats.


Little Houses Cloth [ravelry]


Den här var intressant att sticka då jag provade att sticka 'rätt' på den första raden hus och på mitt sätt på den övre raden. Jag stickar nämligen mina aviga på ett speciellt sätt vilket jag, tack vara Anna, just upptäckt. Slutresultatet blir nästan likadant men jag får göra på mitt eget sätt vid sammatagningarna kan man säga. Har aldrig haft problem med detta innan då jag egentligen aldrig stickat 'lace'. Det tar en evighet att sticka avigmaskorna 'rätt' men ok, jag övar väl upp mig ;-)


Skully Dishclot [raverly]


Jätteroligt att sticka efter en sån här beskrivning (typ "rad 22: 13 a, 15 r, 13 a" osv). Vet inte varför egentligen men det var rätt avslappnande, kanske var det så. Hursomhelst så är det ett perfekt skolprojekt. Man kan utan problem använda den engelska beskrivingen. Det ligger massor liknande motiv ute på nätet, men något säger mig att många ungar skulle gilla det här ;-)








Diagonal Ripple Dishcloth [ravelry]




Mjae, trevilgt att sticka kanske (eller var det bara för mina harmony woods? ;-) men det randade sig sådär bra med Anchor Magicline och sen blev den för liten och kompakt tyckte jag. Vackra färger iaf...





Nu ska vi bara lära oss att göra tvål och sticka några fler trasor så är julklapparna fixade för i år :-)

/J

2 kommentarer:

Anna sa...

Grymma trasor, döskallen kan kanske få tom mig att tycka det är ok att städa. Ska göra mig några också. Ser fram emot att se en tvåhövdad figur, mitt projekt är en mer traditionell, gjord efter specifika önskemål. Kommit en bra bit på väg och grejar med ett öra och en klänning samtidigt. Skönt med snabba grejer ibland. Hoppas du är bättre!

Mot nya tider sa...

I like!!!! :)